Monday, 23 February 2009

SUARAM JB Menyeru Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) Menerima Tiga Tuntutan Utama

【Kenyataan Akhbar SUARAM caw JB pada 21hb Februari 2009】

Sejak tahun 2003, kerajaan Barisan Nasional yang didominasi oleh hegemoni UMNO telah melaksanakan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ke atas murid-murid darjah satu di sekolah rendah secara menyeluruh. Pelaksanaan dasar ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati dalam setiap kaum secara umumnya. Pertubuhan-pertubuhan pelbagai bangsa dan parti-parti politik yang mewakili kepentingan bangsa masing-masing turut mengutarakan bantahan yang keras terhadap pelaksanaan dasar ini. Kerajaan BN berjanji akan menilai dasar ini selepas 6 tahun melaksanakannya, dimana Bahasa Inggeris akan digunakan secara menyeluruh dalam kertas soalan ujian UPSR pada tahun 2008 dan keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) akan dijadikan sebagai penentu untuk memutuskan sama ada meneruskan atau membatalkan dasar ini. Kementerian Pelajaran Malaysia turut mengadakan rundingan meja bulat PPSMI sebanyak 6 kali bertujuan mengumpul pandangan rakyat. Akan tetapi, tiada kesan menunjukkan kerajaan BN berhasrat memansuhkan dasar ini.

Para sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan kebudayaan Bangsa Melayu telah bergabung menubuhkan satu Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) pada 31 Januari 2009 dan mengemukakan tuntutan memansuhkan PPSMI. Ini menunjuk bahawa bukan sahaja kaum Cina dan kaum India membantah secara keras keatas dasar PPSMI, bahkan kaum Melayu sendiri telah bangkit membantah dasar yang tidak munasabah ini kerana telah mengenali bahawa PPSMI merupakan satu dasar yang tidak rasional dan akan merbahayakan pembangunan negara dan pendidikan Bahasa Ibunda setiap kaum. Ini menunjuk rasional dan regitimasi pendirian memperjuangkan Bahasa Ibunda bangsa masing-masing sebagai bahasa pengantara di sekolah rendah dan menengah dan perjuangan untuk mengekalkan dan membangunkan pendidikan bahasa Ibunda bangsa masing-masing yang dijalankan selama ini oleh rakyat pelbagai bangsa negara kita tidak perlu dipertikaikan.

Penubuhan “Gabungan Mansuhkan PPSMI” dan aktiviti yang dijalankan oleh GMP jelas menunjukkan bahawa rasa tidak puas hati kaum Melayu terhadap PPSMI telah berkembang sehingga membentuk satu kuasa yang berorganisasi. GMP perlu mengutarakan matlamat muktamadnya dengan jelas dan tegas dimana bahasa pengantara pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di semua jenis sekolah mesti dikembalikan kepada bahasa ibunda bangsa itu sendiri, dan bukannya sekadar menggantikan penggunaan bahasa Inggeris dengan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara utama semata-mata. Hanya dengan pendirian GMP yang sebegitu jelas, barulah keraguan dan rasa khuatir bangsa-bangsa selain bangsa Melayu dapat dihapuskan, dan seterusnya barulah gerakan ini dapat menggemblengkan tenaga Rakyat pelbagai bangsa dalam mencapai matlamat bersama, iaitu memansuhkan dasar PPSMI.


Intepretasi sempit GAPENA terhadap perkara-perkara perlembagaan membimbangkan masyarakat

Pada 15hb Feb 2009, Ketua Satu Gabung Penulis Nasional (GAPENA) Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Hussein telah membuat laporan polis di Balai Polis Brickfields untuk membantah pelaksanaan dasar PPSMI yang dikatakan tidak sah di sisi undang-undang. Dasar ini dikatakan bertentangan dengan Seksyen 17(1) Akta Pendidikan 1996 di samping bercanggah dengan kehendak dan tujuan Perkara 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan.

Seksyen 17(1) Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan bahawa Bahasa Kebangsaan hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah-sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan di bawah Seksyen 28 Akta Pendidikan 1996 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan daripada sub seksyen ini.

Manakala Perkara 152(1) memperuntukkan bahawa Bahasa Kebangsaan ialah Bahasa Melayu dan diperuntukkan melalui undang-undang bahawa tiada siapa boleh dilarang atau dihalang menggunakan (selain bagi maksud rasmi) atau daripada mengajarkan atau belajar apa-apa bahasa lain. Perkara 152(6) pula memperuntukkan bahawa perkara-perkara pendidikan negara, mata pelajaran utama dalam kurikulum kebangsaan yang diuruskan oleh Kementerian Pelajaran adalah bagi maksud rasmi (Penelitian ke atas perlembagaan menunjukan perkara 152(6) adalah tidak sama dengan yang disebut di atas).

Beliau juga mengatakan bahawa cawangan GAPENA di seluruh negara akan membuat laporan polis yang sama di kawasan masing-masing.

Pada hari berikutnya (16hb Feb 2009), Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) mengeluarkan kenyataan akhbar untuk menyokong tindakan dan persepsi GAPENA. Pengerusi GMP Dato' Dr. Hassan Ahmad (bekas Pengarah DBP) menyeru rakyat Malaysia hadir ke perhimpunan 100 ribu orang yang dianjurkan oleh GMP pada 7hb. Mac ini untuk menuntut kerajaan memansuhkan perlaksanaan PPSMI.

Kami berasa ragu-ragu dan khuatir sama ada pendirian dan matlamat perjuangan memansuhkan PPSMI GAPENA adalah untuk menuntut supaya bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) menggantikan bahasa Inggeris sebagai satu-satunya bahasa pengantara dalam pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik, dan bukannya bahasa Ibunda masing-masing dijadikan sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah aliran tersebut. Dalam kata lain, seperti di Sekolah Kebangaan, SJK (C) dan SJK (T) bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) wajib dijadikan sebagai bahasa penghantara dalam pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik selepas PPSMI dimansuhkan.


Menuntut Mengembalikan Bahasa Ibunda pelbagai bangsa dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik secara menyeluruh

Suaram (cawangan Johor Bahru) dan Friends of Suaram (FOS) Johor berasa khuatir dan risau terhadap tindakan Gabungan Penulis Nasional (GAPENA) memetik Sekyen 17(1) Akta Pendidikan 1996 serta menggunakan pendekatan sempit untuk intepretasikan perkara 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan semasa membuat laporan polis, dan telah mendapat sokongan kuat daripada GMP. Kami dengan sepenuh hati berharap tuntutan GMP untuk memansuhkan Dasar PPSMI dibuat atas dasar menghormati budaya dan bahasa pelbagai bangsa. Kami juga berharap GMP bersetuju dengan mengembalikan penggunaan bahasa ibunda pelbagai bangsa sebagai bahasa pengantara pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah aliran masing-masing.


Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai kaum. Setiap kaum berhak untuk menerima layanan yang adil dan samarata. Kaum minoriti termasuk kaum Cina, India, Kadazan Dusun, Iban dan lain-lain, mempunyai hak untuk mengajar dan belajar dengan bahasa ibunda kaum masing-masing.


Berhubung dengan Dasar PPSMI, kami secara tegasnya menuntut agar mengembalikan penggunaan bahasa ibunda kaum masing-masing sebagai bahasa pengantara dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah pelbagai aliran, di mana SJK(C) menggunakan Bahasa Mandarin dan SJK(T) menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantara. Bahkan kaum minority lain seperti Kadazan Dusun dan Iban juga harus diberi peluang untuk menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantara dalam pendidikan apabila keadaan mengizinkan.


Membantah Tegas Dasar Se-budaya,
Layanan Samarata bagi Bahasa Ibunda Kaum Minoriti

Mana-mana dasar dan sistem pendidikan yang bermotif untuk mengasimilasikan bangsa lain (pelbagai kaum minoriti negara kita) secara paksaan (bukan asimilasi yang berlaku secara semulajadi), adalah tidak sepadan dengan kenyataan bahawa Malaysia merupakan sebuah Negara majmuk berbilang kaum dan budaya. Kami berharap agar rakyat pelbagai bangsa boleh bekerjasama dengan ikhlas untuk memperjuangkan hak pendidikan bahasa ibunda pelbagai bangsa. Kami dengan tegasnya membantah dasar kebudayaan negara yang “Mengecualikan bahasa bangsa lain, mengagung-agungkan budaya Melayu”, serta membantah sistem pendidikan yang berasaskan unsur se-budaya.


Dalam zaman globalisasi kini, kita harus menilai semula sistem pendidikan negara kita secara menyeluruh dengan sikap terbuka, prularisasi, bebas dan progresif. Kita harus memberi penekanan pada fungsi utama pendidikan yang mengutamakan pencungkilan potensi seseorang insan, penyediaan modal insan, serta memupuk kreativiti, inisiatif dan kebolehan pembelajaran kendiri pelajar. Kami membantah pendidikan dijadikan sebagai alat yang dipergunakan oleh hegemoni pemerintah untuk memerintah kaum lain. Akta Pendidikan 1996 tidak memperuntukan taraf samarata kepada perkembangan pendidikan bahasa ibunda kaum Cina, India dan lain-lain kaum minoriti.


Menghormati hak pendidikan bahasa ibunda semua kaum,
Bersama wujudkan keadaan ‘wujud bersama, makmur bersama’antara kaum

Dengan itu, kami menyeru “Gabungan Mansuhkan PPSMI” menerima 3 tuntutan utama yang dikemukakan dalam memorandum yang ditandatangani oleh 53 badan-badan NGO dan parti-parti politik termasuk pertubuhan kebudayaan, badan alumni, pertubuhan anak muda, parti politik (antaranya termasuk 6 Badan-badan NGO dan parti-parti politik yang berasaskan kaum India iaitu Malaysian Tamil Education Research & Development Foundation, Persahabatan Semparuthi (Johor), Parti Sosialis Malaysia(PSM), Persatuan Artis Tamil Malaysia Negeri JOHOR, Persatuan Tamil Neri Malaysia, Persatuan Teksi dan Kereta Sewa India Johor), serta 14 Badan-badan NGO dan parti-parti politik yang berasaskan kaum Melayu iaitu Dewan Pemuda PAS Negeri Johor, Teras Pengupayaan Melayu Johor, Yayasan Amal Malaysia Negeri Johor, Persatuan Ulama Malaysia Negeri Johor, Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) Zon Selatan, Angkatan Muda Keadilan Negeri Johor, Ikatan Mahasiswa Islam Johor, Jabatan Amal Malaysia (Johor), Kelab Usahawan Muslim Johor, Parti Keadilan Rakyat Johor, Parti Rakyat Malaysia, Persatuan Silat Kalimah Johor Bahru, Pusat Aduan Rakyat Zon Kempas, Sekretariat Silat Kalimah Antarabangsa (SKA)) dan dihantar kepada Kementerian Pelajaran Malaysia pada 4hb Ogos 2008 untuk menghapuskan perasaan khuatir dan kerisauan kaum-kaum bukan Melayu.

I. Memansuhkan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di peringkat sekolah rendah dengan serta-merta;

II. Mengembalikan penggunaan bahasa ibunda bangsa masing-masing sebagai bahasa pengantara dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik;

III. Menghormati hak asasi rakyat pelbagai bangsa untuk mendapat pendidikan di dalam Bahasa Ibunda masing-masing.

Kami menegaskan bahawa, kami setuju dengan Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi (Bahasa Kebangsaan) dan sebagai bahasa komunikasi sesama kaum, tetapi tidak setuju kerajaan BN atau mana-mana pertubuhan dan parti politik atau individu menjadikan memajukan dan memperkasakan bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai sebab atau alasan bagi menyekat pembangunan bahasa, budaya dan pendidikan orang bukan melayu. Kita sepatutnya menghormati dan menggalakkan pembangunan yang sepenuhnya bahasa dan budaya kaum minoriti. Jadikan budaya berbilang bangsa sebagai aset budaya yang bereharga di negara Malaysia, supaya satu masyarakat harmoni berbilang kaum dapat dibentuk berasaskan perinsip ‘wujud bersama, makmur bersama’.


Suaram Cawangan Johor Bahru
Jawatankuasa Sahabat Suaram Johor
21hb Februari 2009


Kenyataan Akhbar dalam bahasa lain:
Chinese - 大马人民之声(新山支会) 吁请“废除英语教数理联盟”(GMP)接纳三大诉求
English - We urge GMP to adopt our three demands

Artikel berkaitan:
Pelajar Sekolah Rendah: Kami mahukan Bahasa Ibunda Dalam UPSR!
Menuntut Mengembalikan Bahasa Ibunda dalam Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Sains dan Matematik /争取恢复小学母语母文教授数理
小学生:我要用母语考试!
呼吁所有党团通过提案, 反对数理英化政策
JOINT STATEMENT:恢复母语教学!

Surat Balas daripada GMP



0 comments:

通告 Notification




工委会议决:将徐袖珉除名

人民之友工委会2020年9月27日常月会议针对徐袖珉(英文名: See Siew Min)半年多以来胡闹的问题,议决如下:

鉴于徐袖珉长期以来顽固推行她的“颜色革命”理念和“舔美仇华”思想,蓄意扰乱人民之友一贯以来的“反对霸权主义,反对种族主义”政治立场,阴谋分化甚至瓦解人民之友推动真正民主改革的思想阵地,人民之友工委会经过长时间的考察和验证,在2020年9月27日会议议决;为了明确人民之友创立以来的政治立场以及贯彻人民之友现阶段以及今后的政治主张,必须将徐袖珉从工委会名单上除名,并在人民之友部落格发出通告,以绝后患。

2020年9月27日发布



[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
舔美精神患者的状态

年轻一辈人民之友有感而作


注:这“漫画新解”是反映一名自诩“智慧高人一等”而且“精于民主理论”的老姐又再突发奇想地运用她所学会的一丁点“颜色革命”理论和伎俩来征服人民之友队伍里的学弟学妹们的心理状态——她在10多年前曾在队伍里因时时表现自己是超群精英,事事都要别人服从她的意愿而人人“惊而远之”,她因此而被挤出队伍近10年之久。

她在三年前被一名年长工委推介,重新加入人民之友队伍。可是,就在今年年初她又再故态复萌,尤其是在3月以来,不断利用部落格的贴文,任意扭曲而胡说八道。起初,还以“不同意见者”的姿态出现,以博取一些不明就里的队友对她的同情和支持,后来,她发现了她的欺骗伎俩无法得逞之后,索性撤下了假面具,对人民之友一贯的“反对霸权主义、反对种族主义”的政治立场,发出歇斯底里的叫嚣,而暴露她设想人民之友“改旗易帜”的真面目!

尤其是在新冠病毒疫情(COVID-19)课题上,她公然猖狂跟人民之友的政治立场对着干,指责人民之友服务于中国文宣或大中华,是 “中国海外统治部”、“中华小红卫兵”等等等等。她甚至通过强硬粗暴手段擅自把我们的WhatsApp群组名称“Sahabat Rakyat Malaysia”改为“吐槽美国样衰俱乐部”这样的无耻行动也做得出来。她的这种种露骨的表现足以说明了她是一名赤裸裸的“反中仇华”份子。

其实,在我们年轻队友看来,这名嘲讽我们“浪费了20年青春”[人民之友成立至今近20年(2001-9-9迄今)]并想要“拯救我们年轻工委”的这位“徐大姐”,她的思想依然停留在20年前的上个世纪。她初始或许是不自觉接受了“西方民主”和“颜色革命”思想的培养,而如今却是自觉地为维护美国的全球霸权统治而与反对美国霸权支配全球的中国人民和全世界各国(包括马来西亚)人民为敌。她是那么狂妄自大,却是多么幼稚可笑啊!

她所说的“你们浪费了20年青春”正好送回给她和她的跟班,让他们把她的这句话吞到自己的肚子里去!


[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"公知"及其跟班的精神面貌

注:这“漫画新解”是与<人民之友>4月24日转贴的美国政客叫嚣“围剿中国”煽动颠覆各国民间和组织 >(原标题为<当心!爱国队伍里混进了这些奸细……>)这篇文章有关联的。这篇文章作者沈逸所说的“已被欧美政治认同洗脑的‘精神欧美人’”正是马来西亚“公知”及其跟班的精神面貌的另一种写照!




[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"舔美"狗狗的角色

编辑 / 来源:人民之友 / 网络图库

注:这“漫画新解”是与《察网》4月22日刊林爱玥专栏文章<公知与鲁迅之间 隔着整整一个中国 >这篇文章有关联的,这是由于这篇文章所述说的中国公知,很明显是跟这组漫画所描绘的马来西亚的“舔美”狗狗,有着孪生兄弟姐妹的亲密关系。

欲知其中详情,敬请点击、阅读上述文章内容,再理解、品味以下漫画的含义。这篇文章和漫画贴出后,引起激烈反响,有人竟然对号入座,暴跳如雷且发出恐吓,众多读者纷纷叫好且鼓励加油。编辑部特此接受一名网友建议:在显著的布告栏内贴出,方便网友搜索、浏览,以扩大宣传教育效果。谢谢关注!谢谢鼓励!












Malaysia Time (GMT+8)

面书分享 FB SHARE