Wednesday 29 February 2012

Menghapuskan Institusionalisasi Perkauman Memperjuangkan Hak Samarata Semua Kaum

Menghapuskan Institusionalisasi Perkauman
Memperjuangkan Hak Samarata Semua Kaum

Teks ucapan setiausaha eksekutif Jawatankuasa Sahabat SUARAM
 (Friends of SUARAM, FOS) Negeri Johor, Fang Pei Fen telah dijemput 
untuk berucap dalam Bahasa Melayu semasa Jamuan  anjuran Parti 
Sosialis Malaysia (cawangan Nusajaya) pada 27hb Februari 2012.



[Nota editor] Rencana ini merupakan teks ucapan Setiausaha eksekutif Jawatankuasa Sahabat SUARAM (Friends of SUARAM, FOS) Negeri Johor, Fang Pei Fen, di majlis makan malam “Rakyat Johor Bersatu! Tolak Parti Komponen BN!” yang berlangsung di Sports club Taman Universiti Skudai, Johor pada 25hb Febuari 2012 anjuran Parti Sosialis Malaysia (cawangan Nusajaya). Ucapan ini menarik perhatian dan mendapat sambutan hangat oleh Lebih kurang 400 peserta berbangsa India yang hadir dalam majlis ini. 


Lebih daripada 50 tahun negara kita sudah merdeka, laungan menuntut hak samarata semua kaum tidak pernah berhenti. Tuntutan sedemikian yang dibawa oleh rakyat berbangsa India lantang kedengaran beberapa tahun kebelakangan ini. Baru-baru ini, Hindu Rights Action Force (HINDRAF) menuntut Kerajaan memansuhkan artikel 153 Perlembagaan Persekutuan melalui satu e-petisyen global, kerana beranggapan bahawa Artikel ini merupakan punca rasisme berleluasa di negara ini.

Pada penghujung tahun 2011, Pengerusi Human Rights Foundation Malaysia, Waytha Moorthy, yang juga merupakan pengerusi HINDRAF, telah membentangkan satu laporan bertajuk “Kebebasan Keagamaam dan Institusionalisasi Perkauman Di Malaysia” kepada  US House Committee on Foreign Affairs, US State Department, Tom Lantos Human Rights Commission. Human Rights Foundation Malaysia, mengikut Waytha Moorthy, merupakan sebuah pertubuhan yang giat melindungi dan meningkatkan status dan hak asasi golongan terpinggir di Malaysia. Dalam laporan tersebut di atas, beliau mengemukakan pelbagai fakta dan bukti yang menunjukkan hampir kesemua hak asas rakyat berbangsa India di Malaysia telah dicabul dan sehingga kini masih dihantui dilemma ‘dijajah’ walaupun negara telah merdeka. Waytha Moorthy menjelaskan bahawa tujuan beliau mewakili Rakyat Malaysia berbangsa India menyerahkan laporan ini kepada organisasi antarabangsa dengan harapan dapat meraih sokongan daripada institusi antarabangsa (samaada pertubuhan kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan) terhadap komuniti terpinggir di Malaysia.

Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, pada dasarnya, telah membahagikan rakyat kepada 2 kelas. Ini merupakan asas kepada segala sistem perkauman di Malaysia.

Sebahagian besar rakyat negara kita beranggapan bahawa perkauman negara kita adalah akibat daripada sistem birokasi yang cacat dan tidak berkeupayaan, semua ini hanya merupakan unjuran daripada dasar affirmative action. Namum, anggapan ini jauh daripada tepat. Realitinya adalah, dengan perlaksanaan pelbagai dasar, pihak yang berkuasa cuba memperkukuhkan kedudukan pemerintahannya atas nama mempertahankan “Ketuanan Melayu”. Selain daripada itu, operasi sistem perkauman di negara kita mendapat perlindungan dari undang-undang zalim seperti “Akta Keselamatan dalam Negeri” (ISA), Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan dan sebagainya; Pihak pemerintah mempunyai kawalan sepenuhnya keatas segala jentera negara. Barang siapa yang cuba merentasi batasan, dia akan mengahadapi risiko ditahan atau didakwa. Ini merumitkan lagi rakyat jelata dalam memahami fenomena perkauman di negara kita; ia telah memberi satu gambaran yang kabur, dan membentuk anggapan bahawa perkauman di Malaysia mempunyai “citarasa tempatan” yang unik.

Frasa “Ketuanan Melayu” hanya diwujudkan dalam satu ucapan Abdullah Ahmad, ahli Parlimen UMNO pada tahun 1986, di Singapura. Barang siapa yang berani mempersoalkan hal ehwal, hak, kedudukan, hak istimewa dan sebagainya di bawah artikel 153 adalah dilihat telah mencabar “Ketuanan Melayu”, malah boleh dituduh menghina institusi Diraja dan agama Islam. “Pencabar” perlu berhadapan dengan ancaman Akta Keselamatan dalam Negeri” (ISA), dan “Akta Hasutan”. Lebih-lebih lagi Ketua Pemuda UMNO, pada tahun 2004, 2005 dan 2006, 3 tahun beturut-turut telah mengeluarkan keris dalam Persidangan Tahunan UMNO, untuk menunjukkan keunggulan “Ketuanan Melayu”.

Sejak BN hilang majoriti 2/3 kerusi di Parlimen dalam pilihanraya 308, UMNO telah ‘sub-kontrakkan’ agenda perkauman mereka kepada kononnya “pertubuhan bukan kerajaan” di bawah kawalan mereka, terutamanya PERKASA. PERKASA bekerjasama rapat dengan kumpulan lebih radikal dan suka melawan PEKIDA dan kumpulan mafia separa militant ‘3 Line’. Mereka menyebar benih permusuhan antara kaum, dan pada masa yang sama, menjana perasaan takut di kalangan masyarakat bukan Melayu.  Perkasa mendapat sokongan terbuka kepimpinan tertinggi UMNO (termasuk bekas  Perdana Menteri, bekas pegawai Tentera dan bekas Ketua Polis) untuk menghebohkan “Ketuanan Melayu”.

Kaum minoriti di Malaysia menghadapi dilema di bawah institusionalisasi perkauman. Antaranya termasuk : 

1.      Layanan tidak adil oleh kerajaan – kebanyakan tabung pembangunan ekonomi, pendidikan dan sosial, pelagai lesen, permit dll hanya diberi kepada satu kaum.
2.      Layanan oleh polis Malaysia – kebanyakan mangsa merupakan rakyat berbangsa India, antara kes yang paling signifikan ialah kes kematian kugan dalam tahanan polis.
3.      Layanan oleh Jabatan Eksekutif negara – lebih daripada 77% kakitangan awam merupakan rakyat berbangsa Melayu.
4.      Layanan di bawah sistem kehakiman negara – anggaran lebih daripada 90% pegawai kehakiman adalah rakyat berbangsa Melayu-Muslim.
5.      Layanan media – Liputan terhadap isu-isu kaum minoriti adalah selektif, tidak adil malah ada yang disekat langsung. Liputan sedemikian jelas cenderung kepada sifat perkauman atau membuat ramalan yang bermuslihat. Cenderung kepada sifat perkauman bermaksud menganggap elit Melayu sebagai Tuan, dan orang bukan-Melayu selalu menjadi pihak yang menerima sedekah.
6.      Layanan oleh sistem pendidikan – Ratusan juta bajet dan peruntukan pendidikan telah disalurkan untuk membangunkan pendidikan rakyat berbangsa Melayu, tetapi pembangunan pendidikan kaum minoriti seperti rakyat berbangsa India, Cina, dan lain-lain minoriti telah dikorbankan.


Isi yang disebut diatas ini adalah dipetik daripada laporan “Kebebasan Keagamaam dan Institusionalisasi Perkauman Di Malaysia”. Jawatankuasa Sahabat SUARAM (FOS) Negeri Johor bersetuju dengan kenyataan tersebut, dan berpendapat bahawa untuk menghapuskan perkauman yang sudah diinstitusikan bukan satu perkara yang boleh dicapai dalam masa yang singkat.

Saya hendak menjelaskan kepada hadirin sekalian, terutamanya sahabat saya yang berbangsa India: Jika kita sokong kepada pendirian yang dibawa oleh En. Waytha Moorthy yang mewakili HINDRAF, pertama sekali kita harus bersetuju untuk mengemukakan tuntutan segera seperti berikut:

1)      Kerajaan harus membenarkan Waytha Moorthy untuk balik ke negara kita, dan menjamin bahawa beliau boleh bergerak secara bebas tanpa ditahan dan dipenjarakan selepas beliau balik ke sini; dan

2)      Kerajaan mesti mengakui HINDRAF adalah sebuah pertubuhan yang sah, dan mesti menjamin hak HINDRAF sebagai satu pertubuhan yang sah seperti pertubuhan-pertubuhan sah yang lain.

Jika dua tuntutan diatas ini tidak dapat dicapai, maka pemansuhan institusionalisasi perkauman hanya akan tinggal sebagai cakap-cakap kosong yang tidak membawa maksud sebenar.

Oleh itu, saya menyeru semua rakan berbangsa India negeri Johor yang hadir pada malam ini bersatu-padu! Buangkan semua harapan kosong terhadap parti-parti komponen Barisan Nasional! Maju ke depan dengan berani, mengikut jejak pemimpin bijaksana Bangsa!

Akhir sekali, saya ingin berkongsi satu pandangan arwah Lim Lian Geok, jiwa kepada rakyat bangsa Cina negara kita, yang dikemukakan pada Julai Tahun 1959 dalam mesyuarat Jiao Zhong :

“Kesamarataan hak antara bangsa hanya akan tercapai selepas mengalami liku-liku dan pelbagai kesusahan. Kita mesti melihat yang paling jauh dan yang paling tinggi dan membuat pertimbangan menyeluruh. Mari kita berusaha sedikit demi sedikit dengan menjadikan perpaduan itu kekuatan kita, menggunakan cara yang sah, berpegang kepada keadilan dan kesaksamaan dan mendepankan kepentingan negara.   ”


Sebelum saya mengundur diri, saya ingin menjemput sahabat-sahabat saya sama-sama naik ke pentas untuk melafazkan sebuah sajak English yang dituliskan oleh anonymous yang bertajuk “Not the Chinese”

https://mail.google.com/mail/images/cleardot.gif
Not the Chinese... 
Malaysian Chinese?

We are Malaysians of Cina origin. 
Not Chinese from China.
Not Chinese from Taiwan.

Yes, we do work hard. Very hard.
We work many hours and skip lunch. 
We have no time off for tea, prayers, etc.

We go back late, take lower pay but when we get our bonuses we deserve it.

We can't say that for others though. 
I have seen other colleagues, who take tea time, share fashion ideas, sell Cosway and Avon plus a host of other things during office hours.

More medical leave than most of us.

Fridays we work throughout lunch to get work done due to lack of time put in by theothers.

So what's this? 
Chinese are rich?
Some are, but not all.

Now you see who owns the best houses and drive the better cars.
They are NOT CHINESE.

Who buys more gold and jewelry?
NOT THE CHINESE.

Who takes more international holidays?
NOT THE CHINESE.

Who has scholarships easily?
NOT THE CHINESE.

Who fails exams and takes them again and again?
NOT THE CHINESE.

Who doesn't pay the PTPTN Loans?
NOT THE CHINESE?

Who are CEOS of banks and big companies?
NOT THE CHINESE.

Who gets overseas scholarships, at less A's?
NOT THE CHINESE.

I have a long list...
But the answer is
NOT THE CHINESE.

Are we envious of others?
NOT THE CHINESE.

We work harder. 
Or we go out of the country that does not value us. 
And we get better recognition elsewhere due to meritocracy.

Who is sinking the country?
NOT THE CHINESE.
Now, you know the answer?

1 comments:

Chinese not rich? liar!!
who got bussiness everywhere?

who owns the best houses and drive the better cars.
They are all CHINESE, not malay or indian..

Who buys more gold and jewelry?
NOT THE MALAY and INDIAN..this is true..they use fake and not 100% gold!!

Who takes more international holidays?
show me the fact, then u will see..

Who has scholarships easily?
do know how to spell MARA?

Who fails exams and takes them again and again?
NOT THE CHINESE..this is true..
not chinese fails exam..its Malay and Indian SJK (T)..
what bout SJK (C)? u count?
this is all the same..

Who doesn't pay the PTPTN Loans?
it's all MALAY, do u have an eyes to see?

Who are CEOS of banks and big companies?
oh really? how bout 2 Maybank Director, All 8 Public Bank Board of director? if u say no Indian i can accept..

Who gets overseas scholarships, at less A's?
less A's? u sure? any proof?

You did have a long list...
(what list do you prefer?)
But the answer is
ALL THE CHINESE.

Are we envious of others?
Its u...not all chinese..
i knew some chinese n indian who so great in having relationship with other..helping other out..


Who is sinking the country?
its u again..by posting that lying poem..

-the thing is, u try to start a fire again..try to take a look again in real fact..we give u a lot of thing..and still Malay and indian are behind chinese..its true that malay some rich and poor..but the poor-est is still MALAY and INDIAN..hv u seen on tv? news?

u say u got long list, tell me who's the richest in MALAYSIA? top 10? 25? 40? where's Malay? Indian? Majority by who? NOT CHINESE?

通告 Notification

安华接受CCTV独家专访 

点击下图,观赏视频




工委会议决:将徐袖珉除名

人民之友工委会2020年9月27日常月会议针对徐袖珉(英文名: See Siew Min)半年多以来胡闹的问题,议决如下:

鉴于徐袖珉长期以来顽固推行她的“颜色革命”理念和“舔美仇华”思想,蓄意扰乱人民之友一贯以来的“反对霸权主义,反对种族主义”政治立场,阴谋分化甚至瓦解人民之友推动真正民主改革的思想阵地,人民之友工委会经过长时间的考察和验证,在2020年9月27日会议议决;为了明确人民之友创立以来的政治立场以及贯彻人民之友现阶段以及今后的政治主张,必须将徐袖珉从工委会名单上除名,并在人民之友部落格发出通告,以绝后患。

2020年9月27日发布



[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
舔美精神患者的状态

年轻一辈人民之友有感而作


注:这“漫画新解”是反映一名自诩“智慧高人一等”而且“精于民主理论”的老姐又再突发奇想地运用她所学会的一丁点“颜色革命”理论和伎俩来征服人民之友队伍里的学弟学妹们的心理状态——她在10多年前曾在队伍里因时时表现自己是超群精英,事事都要别人服从她的意愿而人人“惊而远之”,她因此而被挤出队伍近10年之久。

她在三年前被一名年长工委推介,重新加入人民之友队伍。可是,就在今年年初她又再故态复萌,尤其是在3月以来,不断利用部落格的贴文,任意扭曲而胡说八道。起初,还以“不同意见者”的姿态出现,以博取一些不明就里的队友对她的同情和支持,后来,她发现了她的欺骗伎俩无法得逞之后,索性撤下了假面具,对人民之友一贯的“反对霸权主义、反对种族主义”的政治立场,发出歇斯底里的叫嚣,而暴露她设想人民之友“改旗易帜”的真面目!

尤其是在新冠病毒疫情(COVID-19)课题上,她公然猖狂跟人民之友的政治立场对着干,指责人民之友服务于中国文宣或大中华,是 “中国海外统治部”、“中华小红卫兵”等等等等。她甚至通过强硬粗暴手段擅自把我们的WhatsApp群组名称“Sahabat Rakyat Malaysia”改为“吐槽美国样衰俱乐部”这样的无耻行动也做得出来。她的这种种露骨的表现足以说明了她是一名赤裸裸的“反中仇华”份子。

其实,在我们年轻队友看来,这名嘲讽我们“浪费了20年青春”[人民之友成立至今近20年(2001-9-9迄今)]并想要“拯救我们年轻工委”的这位“徐大姐”,她的思想依然停留在20年前的上个世纪。她初始或许是不自觉接受了“西方民主”和“颜色革命”思想的培养,而如今却是自觉地为维护美国的全球霸权统治而与反对美国霸权支配全球的中国人民和全世界各国(包括马来西亚)人民为敌。她是那么狂妄自大,却是多么幼稚可笑啊!

她所说的“你们浪费了20年青春”正好送回给她和她的跟班,让他们把她的这句话吞到自己的肚子里去!


[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"公知"及其跟班的精神面貌

注:这“漫画新解”是与<人民之友>4月24日转贴的美国政客叫嚣“围剿中国”煽动颠覆各国民间和组织 >(原标题为<当心!爱国队伍里混进了这些奸细……>)这篇文章有关联的。这篇文章作者沈逸所说的“已被欧美政治认同洗脑的‘精神欧美人’”正是马来西亚“公知”及其跟班的精神面貌的另一种写照!




[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"舔美"狗狗的角色

编辑 / 来源:人民之友 / 网络图库

注:这“漫画新解”是与《察网》4月22日刊林爱玥专栏文章<公知与鲁迅之间 隔着整整一个中国 >这篇文章有关联的,这是由于这篇文章所述说的中国公知,很明显是跟这组漫画所描绘的马来西亚的“舔美”狗狗,有着孪生兄弟姐妹的亲密关系。

欲知其中详情,敬请点击、阅读上述文章内容,再理解、品味以下漫画的含义。这篇文章和漫画贴出后,引起激烈反响,有人竟然对号入座,暴跳如雷且发出恐吓,众多读者纷纷叫好且鼓励加油。编辑部特此接受一名网友建议:在显著的布告栏内贴出,方便网友搜索、浏览,以扩大宣传教育效果。谢谢关注!谢谢鼓励!












Malaysia Time (GMT+8)

面书分享 FB SHARE