Monday 5 July 2010

Petisyen 26 Parti Politik Dan Pertubuhan Masyarakat Negeri Johor Kepada Perdana Menteri

Petisyen 26 Parti Politik Dan Pertubuhan Masyarakat Negeri Johor
Kepada Perdana Menteri


Memandangkan perasaan terkejut dan depress rakyat pelbagai kaum terhadap dua kes tembak mati yang berlaku di Negeri Johor dan banyak lagi kes-kes seumpama ini seluruh negara tidak diberi perhatian dan respon yang sewajarnya oleh pihak bertanggungjawab, 26 buah parti politik dan pertubuhan masyarakat di Negeri Johor, mewakili rakyat pelbagai kaum di Negeri Johor, memutuskan untuk menghantar petisyen kepada Perdana Menteri dan Kerajaan BN. Kami amat berharap parti-parti politik, pertubuhan-pertubuhan masyarakat, pertubuhan-pertubuhan pendidikan, pertubuhan-pertubuhan ugama dan NGO-NGO lain di Negeri Johor akan turut endos petisyen ini.

Tindakan penghantaran petisyen akan berlangsung seperti ketetapan berikut:

Tarikh : 8hb Julai 2010 (Khamis)
Masa : Pukul 11 pagi
Tempat : Parlimen Malaysia

Penghantaran petisyen akan diketuai oleh Ahli Parlimen Ipoh Timur YB Lim Kit Siang. Ahli keluarga mangsa kes mati ditembak polis di Johor turut akan bersama.

Sekian terima kasih.




Petisyen 26 Parti Politik Dan Pertubuhan Masyarakat Negeri Johor
Kepada Perdana Menteri

Kerajaan Wajib Bertanggungjawab Keatas
Tindakan Pihak Polis Sering Melepaskan Tembakan Sesuka Hati
Dan Sikap Polis Tidak Mengendahkan Nyawa Rakyat
Kami, 26 parti politik dan pertubuhan masyarakat Negeri Johor berasa terkejut dan cukup benci terhadap kes kematian suspek disebabkan oleh tembakan polis yang sering berlaku kebelakangan ini. Kami juga berasa terkejut dan cukup benci terhadap cara pihak berkenaan menangani kes-kes sebegini. Tanpa saluran lain, pihak kami terpaksa menghantar petisyen kepada Perdana Menteri.

Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) cawangan Johor Bahru telah menerima dua aduan tentang pembunuhan rakyat jelata oleh tembakan polis. Berikut merupakan keterangan peristiwa berkaitan 2 kes tersebut:-

1. Pada 20hb Oktober 2008, lebih kurang pukul 3 pagi, tiga pemuda berketurunan India yang berumur lebih kurang 30 tahun, Agustin A/L Mahamenathan, M. Jagathesan dan Siva telah diserang oleh polis dengan tembakan di Taman Johor. Agustin dan Jagathesan terbunuh di tempat kejadian manakala Siva berjaya melarikan diri. Mengikut sijil kematian[1] yang ditunjukkan oleh keluarga Agustin, dia mati kerana kecederaan sebab tembakan di dada dan abdomen. Pihak polis mendakwa pihaknya melepaskan tembakan untuk mempertahankan diri kerana mangsa cuba menetak anggota polis dengan pisau pemotong daging dan parang semasa ditahan oleh polis kerana disyaki terbabit dalam kes samun.[2]

Menurut Justin A/L Mahamenathan (abang kepada mendiang Agustin) dan Siva yang berjaya melarikan diri, ketiga-tiga mangsa berteman ke sebuah kedai perjudian haram yang terletak di Taman Johor. Lebih kurang jam 1 pagi, empat orang anggota polis yang berpakaian biasa telah masuk ke kedai tersebut dan menggari ketiga-tiga mangsa selepas tunjukkan kad kuasa polis. Agustin diheret keluar oleh polis, manakala Siva dan Jaganathan masih berada dalam kedai. Kedengaran beberapa das tembakan dari luar kedai sejurus selepas itu. Siva dan Jaganathan turut diheret keluar dari kedai selepas itu. Gari mereka kemudiannya dibuka dan mereka diarahkan melarikan diri manakala empat anggota polis yang terbabit pula melepaskan tembakan dari belakang. Jagathesan terkena tembakan dan jatuh ke atas lantai manakala Siva berjaya melarikan diri. Menurut Siva, anggota polis terus melepaskan tembakan kearah Jagathesan yang telah jatuh.

2. Pada 20hb Oktober 2009, seorang remaja Melayu, Mohd Afham Bin Arin, 18 tahun, menunggang motosikal bersama Mohd Firdaus Bin Marsawai yang juga berumur 18 tahun telah dikejar dan ditembak mati oleh 3 orang polis yang berpakaian biasa semasa dalam perjalanan dari Taman Johor Jaya ke Pasir Gudang. Mohd Afham mati kerana kecederaan yang berpunca daripada tembakan pistol di arteri jantung[3]. Pihak polis mendakwa, dalam sidang akbar keesokan harinya, bahawa 3 polis peronda bermotosikal cuba menahan motosikal yang dinaiki oleh Mohd Afham dan Mohd Firdaus kerana mereka disyaki terlibat dalam kes ragut yang berlaku di Taman Johor Jaya. Pihak polis melepaskan tembakan atas alasan mempertahankan diri kerana pembonceng motosikal iaitu Mohd Fridaus melibas pedang terhadap anggota polis. Insiden berakhir dengan Mohd Afham terbunuh manakala Mohd Firdaus berjaya melarikan diri[4].

Mohd Fridaus telah membuat satu akuan sumpah pada 7hb Januari 2010, yang menyatakan mangsa dan dia tidak pernah menyerang polis dengan pedang, dan mereka juga bukan “peragut” yang disifatkan oleh pihak polis. Pada 19hb Oktober 2009, selepas makan malam di Taman Scientex dengan kawan, Mohd Afham dan Mohd Firdaus telah menunggang sebuah motosikal menuju ke rumah kakak Mohd Afham di Taman Daya.

Semasa tiba di lampu isyarat depan Taman Johor Jaya, mereka didatangi tiga buah motosikal yang ditunggang oleh tiga lelaki yang tidak dikenali. Tiga lelaki tersebut cuba memperhentikan motosikal mereka. Mereka tidak berhenti kerana beranggapan tiga lelaki itu adalah perompak. Salah seorang dari tiga lelaki tersebut telah meneriak ”Polis!Polis!Polis” terhadap mereka. Oleh kerena tiga lelaki itu tidak beruniform dan tidak tunjukan kad kuasa polis, maka mereka tidak berani hentikan motosikal.

Mereka terus memecut ke arah Pasir Gudang. Selepas lebih kurang setengah jam kejar-mengejar, Mohd Firdaus kedengaran satu das tembakan dari belakang dan dia terus mengangkat tangan sebagai tanda serah diri. Dia kedengaran das tembakan kedua, mangsa dan dia terus jatuh dari motosikal ke arah yang berbeza. Sekali lagi tembakan kedengaran. Sepucuk pistol diacukan kearah Mohd Firdaus. Mohd Firdaus sekali lagi mengangkat tangan sebagai tanda serah diri.

Dalam keadaan bingung dan takut, dia telah berundur dan jatuh ke cerun semak di belakangnya. Mohd Firdaus telah mengambil kesempatan ini untuk melarikan diri. Dia kemudiannya membuat panggilan di sebuah pondok telefon dan meminta kawannya datang untuk menjemputnya. Selepas itu, Mohd Firdaus tidak mendapat sebarang berita dari Mohd Afham. Mohd Firdaus pergi kerja seperti biasa pada keesokan hari. Dia hanya diberitahu oleh ahli keluarga Mohd Afham bahawa Afham telah ditembak mati oleh polis pada 12 tengahari.[5]

Kedua-dua kes tersebut diatas yang berlaku di Johor dan Kes Aminulrasyid yang berlaku di Shah Alam, Selangor [6]
telah menunjukkan bahawa:

Pertama, mangsa-mangsa ini semuanya “disyaki” oleh polis sebagai “perompak”. Pihak polis turut mendakwa mangsa ditembak mati kerana cuba menyerang anggota polis dengan pisau dan pedang.

Kedua, tembakan yang dilepaskan oleh pihak polis adalah bertujuan membawa maut kerana tembakan semuanya disasarkan ke dada, abdomen dan jantung.

Ketiga, alasan bahawa pihak polis melepaskan tembakan demi mempertahankan diri sukar dipercayai oleh orang ramai.

Tindakan pihak polis melepaskan tembakan sewenang-wenang atas nama “mempertahankan diri” dan sikap yang tidak mengendahkan nyawa rakyat telah membawa kesan negative yang serius. Rakyat pelbagai kaum kini hidup dalam ketakutan kerana risau akan jadi magsa seterusnya. Mengikut tinjauan soal selidik bebas yang dibuat oleh Merdeka Centre, seramai 58% rakyat tidak puas hati dengan tindakan yang diambil oleh pihak polis dalam mengendalikan kes Aminulrasyid dan antaranya seramai 70% kaum Cina tidak puas hati dengan tindakan polis manakala untuk kaum Melayu seramai 50% tidak puas hati dan 32% puas hati, dan untuk kaum India, 64% tidak puas hati dan 18% puas hati dangan tindakan polis. Seramai 91% rakyat seluruh Malaysia pernah dengar tentang kes Aminulrasyid[7]. Perangkaan soal selidik ini secara kasar telah mencerminkan kecenderungan dan pendapat rakyat jikapun tidak seratus peratus tepat.

Rakyat pelbagai kaum menaruh harapan kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan untuk mengambil tindakan menghentikan perbuatan kejam polis yang tidak mengendahkan nyawa, KPN bukan sahaja tidak meminta maaf kepada keluarga mangsa dan rakyat jelata di atas tidakan pihak polis tidak melindungi nyawa dan harta rakyat dengan baik malah mengeluarkan kenyataan sombong dan angkuh bahawa “beliau sedia mengarahkan anggotanya supaya tidak lagi mengawal jika itu kehendak rakyat”[8]. Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein pula tidak mengambil sebarang tindakan terhadap kenyataan Ketua Polis Negara yang angguh dan sombong itu.

Jika keadaan tidak mengendahkan nyawa rakyat oleh pihak polis, sikap keangkuhan ketua Polis Negara dan perangai membutakan mata Menteri Dalam Negeri terus berlaku tanpa berhenti, rakyat pasti akan berpendapat bahawa dakwaan kerajaan BN bahawa “tugas polis adalah melindungi nyawa dan harta rakyat” hanya merupakan satu penipuan. Kalau situasi ini bertambah teruk, apa yang akan terjadi kepada usaha Tuan Perdana Menteri untuk membentuk “Satu Malaysia” adalah amat ngeri direnungi.

Justeru itu, Kami menyeru Perdana Menteri dan Kerajaan Barisan Nasional harus bertanggungjawab atas tindakan pihak polis yang tidak mengendahkan nyawa rakyat:--

1. Mengarah Ketua Polis Negara meletak jawatan dan mengambil tindakan undang- undang keatas anggota polis yang terbabit.

Sebagai pegawai tertinggi dalam pasukan Polis DiRaja Malaysia, Ketua Polis Negara dengan hanya menyebelahi hujah anak buahnya, bukan sahaja menolak tuntutan munasabah pihak keluarga mangsa dan masyarakat, malah mengeluarkan kenyataan yang angkuh dan sombong. Ini telah menjatuhkan maruah rakyat pelbagai bangsa negara kita. Beliau harus meletak jawatan dengan segera. Anggota polis yang terbabit harus dibicara dan menerima hukuman dengan adil. Pihak kerajaan pula harus menegakkan keadilan dengan membersihkan nama baik mangsa dan memberi ganti rugi kepada ahli keluarga mangsa.

2. Menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat segala kes tembak mati oleh Polis.

Pada pendapat kami, hanya Suruhanjaya Diraja yang bebas dan berkuasa dapat mencungkil rasiah sebenar kematian mangsa-mangsa kes tembak mati polis. Lain dengan mahkamah koronel, Suruhanjaya Diraja mempunyai kuasa untuk memanggil saksi dalam proses penyiasatan. Mahkamah koronel pula hanya bergantung kepada bukti yang dikemukakan oleh pihak Polis untuk menentukan punca kematian. Fungsi sebenar mahkamah koronel hanya untuk endos, dari segi undang-undang, apa-apa sebab kematian yang dikemukakan oleh pihak polis.
Suruhanjaya Diraja dibentuk daripada pakar undang-undang dan perubatan. Keputusan Suruhanjaya Diraja yang berdasarkan siasatan bebas dari pelbagai aspek dipercayai lebih adil. Suruhanjaya Diraja juga kelihatan lebih neutral dan berkecuali.
3. Menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) untuk memantau Salahguna Kuasa Polis.

Pada tahun 2005, Suruhanjaya Diraja yang diketuai oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Mohamed Dzaiddin telah mengemukakan sebanyak 125 cadangan untuk menambahbaikkan institusi Polis DiRaja Malaysia (PDRM), antaranya termasuk penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC). Namun, cadangan tersebut tidak diambil serius oleh Kerajaan. Sebaliknya kerajaan melalui Menteri Jabatan Perdana Menteri, YB Mohamed Nazri, dalam jawapan bertulis kepada YB Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) di Parlimen pada 14hb Jun ini, mengumumkan kerajaan telah mewartakan penubuhan Suruhanjaya Intergriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP) dibawah naungan Jabatan Perdana Menteri pada 3hb September tahun lepas[9]. SIAP akan menguruskan aduan terhadap 21 agensi kerajaan termasuk PDRM. Sifat keadilan, kebebasan dan keberkesanan SIAP amat diragui kerana ditempatkan di bawah naungan Kementerian Perdana Menteri. Kami berpendapat bahawa, penubuhan IPCMC adalah satu-satunya cara untuk menghentikan salahguna kuasa dan tembak mati rakyat oleh polis.


[1] Lampiran 1: Sijil Kematian Augustine A/L Mahamenathan, Numbor Daftar: D 342815
[2] Lampiran 2: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2008
[3] Lampiran 3: Sijil Kematian Mohd Afham Bin Arin, Numbor daftar: D 602564
[4] Lampiran 4: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2009
[5] Lampiran 5: Surat Akuan Sumpah Mohd Firdaus Bin Marsawi
[6] http://www.malaysiakini.com/news/130328
[7] http://www.merdeka.org/pages/02_research.html, “Malaysian voters have mixed views on government KPIs – survey”
[8] http://www.malaysiakini.com/news/130559
[9] http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/6/14/mstar_berita/20100614191050




Lampiran 1: Sijil Kematian Augustine A/L Mahamenathan, Numbor Daftar: D 342815



Lampiran 2: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2008


Lampiran 3: Sijil Kematian Mohd Afham Bin Arin, Numbor daftar: D 602564


Lampiran 4: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2009


Lampiran 5: Surat Akuan Sumpah Mohd Firdaus Bin Marsawi









1. Friends of Suaram Johor Bahru
2. Suara Rakyat Malaysia
3. Democratic Action Party ( Cawangan Taman Ungku Tun Aminah)
4. Parti Keadilan Rakyat ( Cawangan Kluang)
5. Democratic Action Party ( Cawangan Bakili)
6. Democratic Action Party ( cawangan Muar)
7. Jawatankuasa Mempertahankan SJK(c) Damansara Asal, Kluang
8. Parti Keadilan Rakyat ( Cawangan Johor Bahru)
9. Persekutaun Persatuan-Persatuan Bekas Pelajar-Pelajar Sekolah-Sekolah Cina Johor
10. Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
11. Ikatan Perpaduan Rakyat Malaysia (IKATANPADU)
12. Ikatan Perpaduan Rakyat Malaysia (IKATANPADU) Cawangan Johor
13. DEMA
14. Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)
15. Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (Kaw.Tebrau)
16. Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (Johore)
17. Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) negeri Johor
18. DAP negeri Johor
19. PRO-TEM Parti Keadilan Rakyat cabagan Tanjung Piai
20. Persahabatan Semparuthi
21. Hindraf Human Right Party
22. Persatuan Dravidar Malaysia
23. Persatuan Neri Malaysia
24. Persatuan Kebajikan Masyarakat Tamil Taman Bukit Indah
25. Parti Sosialis Malaysia ( Cawangan Nusajaya)
26. Malaysian Indian Business Association
27. Parti Keadilan Rakyat Cabang Pulai
28. Malaysian Catholic Students' Council (MCSC)
29. Akar Bangsa Malaysia (AKRAB)

0 comments:

通告 Notification

安华接受CCTV独家专访 

点击下图,观赏视频




工委会议决:将徐袖珉除名

人民之友工委会2020年9月27日常月会议针对徐袖珉(英文名: See Siew Min)半年多以来胡闹的问题,议决如下:

鉴于徐袖珉长期以来顽固推行她的“颜色革命”理念和“舔美仇华”思想,蓄意扰乱人民之友一贯以来的“反对霸权主义,反对种族主义”政治立场,阴谋分化甚至瓦解人民之友推动真正民主改革的思想阵地,人民之友工委会经过长时间的考察和验证,在2020年9月27日会议议决;为了明确人民之友创立以来的政治立场以及贯彻人民之友现阶段以及今后的政治主张,必须将徐袖珉从工委会名单上除名,并在人民之友部落格发出通告,以绝后患。

2020年9月27日发布



[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
舔美精神患者的状态

年轻一辈人民之友有感而作


注:这“漫画新解”是反映一名自诩“智慧高人一等”而且“精于民主理论”的老姐又再突发奇想地运用她所学会的一丁点“颜色革命”理论和伎俩来征服人民之友队伍里的学弟学妹们的心理状态——她在10多年前曾在队伍里因时时表现自己是超群精英,事事都要别人服从她的意愿而人人“惊而远之”,她因此而被挤出队伍近10年之久。

她在三年前被一名年长工委推介,重新加入人民之友队伍。可是,就在今年年初她又再故态复萌,尤其是在3月以来,不断利用部落格的贴文,任意扭曲而胡说八道。起初,还以“不同意见者”的姿态出现,以博取一些不明就里的队友对她的同情和支持,后来,她发现了她的欺骗伎俩无法得逞之后,索性撤下了假面具,对人民之友一贯的“反对霸权主义、反对种族主义”的政治立场,发出歇斯底里的叫嚣,而暴露她设想人民之友“改旗易帜”的真面目!

尤其是在新冠病毒疫情(COVID-19)课题上,她公然猖狂跟人民之友的政治立场对着干,指责人民之友服务于中国文宣或大中华,是 “中国海外统治部”、“中华小红卫兵”等等等等。她甚至通过强硬粗暴手段擅自把我们的WhatsApp群组名称“Sahabat Rakyat Malaysia”改为“吐槽美国样衰俱乐部”这样的无耻行动也做得出来。她的这种种露骨的表现足以说明了她是一名赤裸裸的“反中仇华”份子。

其实,在我们年轻队友看来,这名嘲讽我们“浪费了20年青春”[人民之友成立至今近20年(2001-9-9迄今)]并想要“拯救我们年轻工委”的这位“徐大姐”,她的思想依然停留在20年前的上个世纪。她初始或许是不自觉接受了“西方民主”和“颜色革命”思想的培养,而如今却是自觉地为维护美国的全球霸权统治而与反对美国霸权支配全球的中国人民和全世界各国(包括马来西亚)人民为敌。她是那么狂妄自大,却是多么幼稚可笑啊!

她所说的“你们浪费了20年青春”正好送回给她和她的跟班,让他们把她的这句话吞到自己的肚子里去!


[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"公知"及其跟班的精神面貌

注:这“漫画新解”是与<人民之友>4月24日转贴的美国政客叫嚣“围剿中国”煽动颠覆各国民间和组织 >(原标题为<当心!爱国队伍里混进了这些奸细……>)这篇文章有关联的。这篇文章作者沈逸所说的“已被欧美政治认同洗脑的‘精神欧美人’”正是马来西亚“公知”及其跟班的精神面貌的另一种写照!




[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"舔美"狗狗的角色

编辑 / 来源:人民之友 / 网络图库

注:这“漫画新解”是与《察网》4月22日刊林爱玥专栏文章<公知与鲁迅之间 隔着整整一个中国 >这篇文章有关联的,这是由于这篇文章所述说的中国公知,很明显是跟这组漫画所描绘的马来西亚的“舔美”狗狗,有着孪生兄弟姐妹的亲密关系。

欲知其中详情,敬请点击、阅读上述文章内容,再理解、品味以下漫画的含义。这篇文章和漫画贴出后,引起激烈反响,有人竟然对号入座,暴跳如雷且发出恐吓,众多读者纷纷叫好且鼓励加油。编辑部特此接受一名网友建议:在显著的布告栏内贴出,方便网友搜索、浏览,以扩大宣传教育效果。谢谢关注!谢谢鼓励!












Malaysia Time (GMT+8)

面书分享 FB SHARE