Saturday 3 May 2014

Kenyataan Media 59 Organisasi Masyarakat Madani terhadap Hukum Hudud / 59个公民团体针对伊刑法的联合文告 / The 59 Civil Society Organisations Media Statement on Hudud Law

Kenyataan Media 59 Organisasi  
Masyarakat Madani terhadap Hukum Hudud
59个公民团体针对伊刑法的联合文告
The 59 Civil Society Organisations 
Media Statement on Hudud Law

2hb Mei 2014

【Summary: Malaysia was formed by the union of Malaya, Sabah, Sarawak and then Singapore in 1963 adopting the Malayan Constitution as the basis of the new federation of constitution. For all intents and purposes, Malaysia is meant to be a secular federation. 】

Gambar : Sidang media untuk mengeluarkan Kenyataan Media 59 Organisasi Masyarakat Madani terhadap Hukum Hudud telah diadakan pada 2hb Mei 2014 di KL & Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH).
图为59个公民团体于2014年5月2日在隆雪华堂针对伊刑法发表联合文告的新闻发布会。

Kenyataan Media 59 Organisasi Masyarakat Madani terhadap Hukum Hudud 

Kami, masyarakat madani yang berikut, yang mewakili pelbagai bangsa dan pelbagai kepercayaan berpendapat bahawa Malaysia yang telah ditubuhkan sebagai sebuah persekutuan sekular pada tahun 1963 dan dengan itu hukum hudud di peringkat negeri adalah bercanggah dengan perlembagaan melainkan keseluruhan susunan persekutuan dirundingkan semula.

Lantaran itu, adalah salah dan tidak patut sama sekali untuk perkara yang sebegini penting ditentukan oleh Parlimen Persekutuan melalui pengundian Rang Undang-undang Persendirian atau oleh mana-mana Dewan Perundangan Negeri

Pendirian penuh kami adalah sepertimana berikut:

1. Malaysia terdiri daripada Kesatuan Malaya, Sabah, Sarawak dan Singapura pada tahun 1963 dengan Perlembagaan Tanah Melayu dijadikan asas kepada perlembagaan persekutuan yang baru. Dengan semua niat dan tujuan, Malaysia dimaksudkan untuk menjadi sebuah persekutuan sekular.

2. Jadual Kesembilan dalam kedua-dua Perlembagaan Tanah Melayu dan Perlembagaan Malaysia jelas meletakkan dalam bidang kuasa persekutuan “undang-undang sivil dan jenayah dan prosedur dan pentadbiran keadilan" (Perkara 4) kecuali "undang-undang peribadi Islam yang berkaitan dengan perkahwinan, penceraian, perwalian, nafkah, adopsi, kesahtarafan, undang-undang keluarga, hadiah atau waris, wasiat dan tanpa wasiat ”.

3. Oleh kerana keutamaan dalam Jadual Kesembilan, sebarang pengubahan terutamanya terhadap perkara-perkara penentu seperti badan kehakiman perlu dilayan dengan kajian yang melonggarkan susunan keseluruhan persekutuan yang penuh, dan tidak dilakukan secara berasingan.

4. Dalam mana-mana perundingan semula susunan persekutuan, Sabah dan Sarawak hendaklah diperlakukan sebagai dua rakan kongsi yang sama secara kolektif dengan negeri-negeri Tanah Melayu, seperti mana yang mereka dilayani pada tahun 1963, dan bukannya dua negeri antara tiga belas negeri sahaja.

5. Kesan hukum hudud tidak hanya terhad kepada umat Islam, kerana kesan limpahannya pasti akan ditanggung oleh kesemua rakyat Malaysia. Oleh itu, mana-mana pelan untuk memperkenalkan hukum hudud memerlukan perbincangan masyarakat umum dan dialog untuk membina pemahaman yang melibatkan rakyat Malaysia daripada semua latar belakang, agama, etnik, ideologi dan sosio-ekonomi.

6. Walaupun undang-undang Syariah yang sedia ada hanya mengendalikan hal-hal peribadi dan keluarga dan harus melibatkan hanya umat Islam, tetapi dalam amalan, ia juga membawa kesan serius kepada orang bukan Islam ketika berurusan dengan kes pertukaran agama dan hak penjagaan anak, apabilah satu pihak dalam perkahwinan yang berpisah itu menukar ke agama Islam. Malangnya, hal ini telah menyebabkan rasa keterasingan dan takut akan penindasan agama di pihak bukan Islam, yang bercanggah dengan penekanan Islam terhadap keadilan. Kesan hudud hanya akan lebih kuat dirasai.

7. Mana-mana kerajaan negeri atau mana-mana pihak yang bercadang untuk memperkenalkan hukum hudud adalah terikat dari segi moral untuk melibatkan semua rakyat Malaysia - Muslim dan bukan Islam - untuk meyakinkan mereka tentang kelebihan hukum hudud dalam perbincangan awam dan dialog di masyarakat pelbagai budaya ini. Ia mungkin bermula dengan membentuk badan penyelidik yang bebas mengenai pelaksanaan hudud - dalam beberapa kepelbagaian - di negara-negara dan wilayah seperti Arab Saudi, Pakistan, Afghanistan, Sudan, Aceh di Indonesia dan 12 Negeri Syariah di Nigeria.

8. Sementara kelebihan atau kekurangan mana-mana pilihan institusi termasuk hudud boleh dipertimbangkan oleh Malaysia, tidak boleh ada pemakssan golongan majoriti dengan mengenepikan kepentingan sah masyarakat minoriti dan para pembangkang. Pada masa ini, oleh kerana tidak ada apa-apa kajian terperinci mengenai pelaksanaan hudud di negara-negara lain sebagai makluman asas untuk pertimbangan ini, maka kami dengan itu menentang sebarang langkah untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi memungkinkan pelaksanaan hudud.

----------------------------------------------------------------

59个公民团体针对伊刑法的联合文告

我们是一群代表多元族群、多元宗教与多元议题意见的公民社会群体在此强调,马来西亚在1963年成立时是世俗联邦,因此除非整个联邦制架构重新谈判,在州层级实行伊斯兰刑法是违宪的。

因此,由联邦国会以私人法案乃至任何州议会来定夺如此关键议题,既不正确也不适宜。

我们的立场如下:

1. 马来西亚在1963年由马来亚、沙巴、砂拉越以及新加坡四邦合并而成为新联邦时,是以马来亚联邦宪法作为新联邦宪法的基础。实质而言,马来西亚的固有定位是世俗联邦。

2. 马来亚与马来西亚宪法的第九附表都明确把“民事与刑事法律与程序乃至司法行政”(第4条)列在联邦权限下,只有“有关婚姻、离婚、监护权、赡养费、领养、合法婚婚姻、家庭法律、赠礼与或继承、遗嘱与无遗嘱状况的伊斯兰教私人法”例外。

3. 基于第九附表的重要性,尤其是关系司法等如此重要议题,其更动断不能个别修订,而必须以全盘审议的方式研究如何“松化”整个联邦制架构。

4. 在有关联邦制架构的任何重新谈判中,沙巴与砂拉越都必须被视为与整体马来亚州属对等的两个伙伴,一如1963年时,而不仅仅是十三州之二。

5. 伊斯兰刑事法的效应不会止于穆斯林,因为其延伸效果必然由所有马来西亚人承担。因此,任何实行伊斯兰刑事法的建议,必须展开促进了解的公开讨论与对话,让所有马来西亚人--不分宗教、族裔、意识形态、社会经济背景—都能参加。

6. 虽然现有伊斯兰教法只管制个人与家庭事务,因此理论上应该只关系穆斯林,然而在实践上,在涉及改宗、离婚案中一方改信伊斯兰教所衍生的监护权问题等案件中,非穆斯林严重受到影响。 令人遗憾的,这导致了非穆斯林产生宗教压迫的离心感觉与恐惧,有违伊斯兰教所强调的公正。因此,对其他非穆斯林而言,伊斯兰刑事法的影响将会更强烈地感受到。

7. 任何州政府或任何政党,要推行伊斯兰刑事法,有义务让所有马来西亚人—穆斯林与非穆斯林—参与公开讨论与对话,以说服他们伊斯兰刑法在多元文化社会实行的好处。第一步可以是成立独立的研究团队,检验沙地阿拉伯、巴基斯坦、阿富汗、苏丹、印尼的亚齐省、尼日利亚十二个实行伊斯兰法的州属等国家与地区实行伊斯兰刑法—各国刑法之间尚有可观差别—的成效。

8. 马来西亚固然可以考虑包括伊斯兰刑法在内的体制选择的利害,但是任何体制选择都不能以多数决方式强加于国人,罔顾少数社群和异议者的正当利益。目前,由于没有任何比较他国伊斯兰刑法实行状况的详细研究,作为有关考虑的知情基础,我们反对任何修订联邦宪法以利实行伊斯兰刑法的行动。

----------------------------------------------------------------

The 59 Civil Society Organisations Media Statement on Hudud Law

We, the civil societies below representing multiethnic and multi-faith, hold that Malaysia was formed as a secular federation in 1963 and hudud law at state-level is unconstitutional unless the entire federal arrangement is renegotiated.

Hence, it is grossly incorrect and inappropriate for a matter of such paramount importance to be dealt with by the Federal Parliament voting on a Private Member’s Bill or even by any State Legislature.

Our full position is as follows:

1. Malaysia was formed by the union of Malaya, Sabah, Sarawak and then Singapore in 1963 adopting the Malayan Constitution as the basis of the new federation of constitution. For all intents and purposes, Malaysia is meant to be a secular federation.

2. The Ninth Schedule of both the Malayan Constitution and the Malaysian Constitution explicitly place in the federal jurisdiction “civil and criminal law and procedure and the administration of justice” (Item 4) except “Islamic personal law relating to marriage, divorce, guardianship, maintenance, adoption, legitimacy, family law, gifts or succession, testate and intestate”.

3. Due to the centrality of the Ninth Schedule, its alteration especially on defining matters like judiciary must be treated with a deliberative full review on loosening the entire federal arrangement, and not done in isolation.

4. In any re-negotiation of the federal arrangement, Sabah and Sarawak must be treated as two equal partners to the collective of the Malayan states, as they were in 1963, not just two of thirteen.

5. The impact of hudud law will not be limited to the Muslims, as its spillover effect will definitely be borne by all Malaysians. Hence, any plan of introducing hudud necessitates a public discourse and dialogue to build understanding involving Malaysians of all religious, ethnic, ideological and socio-economic backgrounds.

6. While the existing Sharia laws govern only personal and family matters and should concern only the Muslims, in practice, non-Muslims are gravely affected in cases involving conversion and children custody when one party of an estranged marriage converts to Islam. Regrettably, this has caused the sense of alienation and fear of religious suppression on the part of non-Muslims, in contradiction to Islam’s emphasis of justice. The impact of hudud will only be more strongly felt.

7. Any state government or any party that intends to introduce hudud Law is morally bound to engage all Malaysians – Muslims and non-Muslims alike - in public discourse and dialogue to convince them of the merits of hudud Law in a multicultural society. It may start with commissioning independent research on the implementation of hudud – in considerable varieties -- in countries and regions like Saudi Arabia, Pakistan, Afghanistan, Sudan, Aceh of Indonesia and the 12 Sharia States of Nigeria.

8. While the merits or demerits of any institutional options including hudud can be considered by Malaysia, there must not be any majoritarian imposition of any institutional option in disregard of the legitimate interests of the minorities and dissidents. At present, as there is no any detailed study on the implementation of hudud in other countries to provide an informed basis for such consideration, we opposes any move to amend the Federal Constitution to make possible the implementation of hudud.

Endorsed by (by alphabetical order)

1 All Women’s Action Society (AWAM) 妇女行动组织
2 Angkatan Warga Aman Malaysia (WargaAMAN) 马来西亚和平力量组织
3 Anak Muda Sarawak (AMS) 砂拉越青年之子
4 Association of Women Lawyers (AWL) 女律师组织
5 BARAMKINI 反巴兰水坝网络
6 Centre for Orang Asli Concerns (COAC) 原住民关怀中心
7 Centre for Malaysian Chinese Studies (CMCS) 华社研究中心(华研)
8 Community Action Network (CAN) 社区行动网络
9 ENGAGE 社区参与网络
10 Federated TeoChew Associations of Malaysia马来西亚潮州公会联合会
11 Federation & Alumni Associations Taiwan University, Malaysia (FAATUM) 马来西亚留台校友会联合总会
12 Federation of Hainan Association Malaysia (FHAM) (马来西亚海南会馆联合会)
13 Federation of Malaysian Indian Organization (PRIMA) 马来西亚印裔组织联合会
14 Friends of Kota Damansara (FoKD) 哥打达曼沙拉之友
15 Islamic Renaissance Front (IRF) 回教复兴前线组织
16 Japan Graduates Association, Malaysia (JAGAM) 马来西亚留日同学会
17 Jaringan Orang Asal Semalaysia (JOAS) 全马原住民网络
18 1Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) Telawi社区艺术
19 Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independent (KAMI) 独立学生活跃份子组织
20 Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH) 吉隆坡暨雪兰莪中华大会堂
21 LLG Cultural Development Centre (LLG) 林连玉基金
22 Lingkaran Islam Tradisional (LIT) 伊斯兰传统圈
23 Majlis Perundingan Malaysian Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCC BCHST) 马来西亚五大宗教理事会
24 Malaysia Youth &Student Democratic Movement (DEMA) 马来西亚青年与学生民主运动
25 Malaysia-China Chamber of Commerce (MCCC) 马来西亚-中国总商会
26 Malaysians for Beng Hock (M4BH) 全民挺明福
27 Malaysian Indian's Progressive Association (MIPAS) 马来西亚印裔进步组织
28 Malaysian Youth Care Association (PRIHATIN) 马来西亚青年关怀组织
29 Merdeka University Berhad 独立大学有限公司
30 Nanyang University Alumni Association Malaya (Nandai) 马来西亚南洋大学校友会
31 National Indian Rights Action Team (NIAT) 全国印裔权益行动组织
32 Negeri Sembilan Chinese Assembly Hall 森美兰中华大会堂
33 Oriental Hearts and Mind Study Institute (OHMSI) 东方思想研究中心
34 Partners for Community Organization Sabah (PACOS) 沙巴社区伙伴信托组织
35 People Service Organization (PSO) 人民服务组织
36 Penang Chinee Town Hall (PCTH) 槟州华人大会堂
37 Perak Women for Women Society (PWW) 霹雳妇女协会
38 Persatuan Alumni PBTUSM KL & Selangor (PBTUSM KL&S) 雪隆理华同学会
39 Persatuan Aliran Kesedaraan Negara (ALIRAN)国民醒觉组织
40 Persatuan Bekas Siswazah Universiti dan Kolej di China, Malaysia (LiuHua) 马来西亚留华同学会
41 Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER) 雪兰莪社区自强学会
42 Persatuan Masyarakat Selangor dan Wilayah Persekutuan (PERMAS) 雪隆社区协会
43 Pusat Komunikasi Masyarakat (KOMAS) 社区传播中心
44 Persatuan Sahabat Wanita Selangor (PSWS) 雪兰莪妇女之友学会
45 Project Dialogue (PD) 对话论坛圈
46 Sahabat Rakyat Working Committee (SRWC) 人民之友工委会
47 Save Sarawak River (SSR) 拯救砂拉越河流
48 Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM) 马来西亚之子
49 Sister in Islam (SIS) 回教姐妹
50 Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (PROHAM) 人权促进组织
51 Persatuan Guangxi Malaysia 马来西亚广西总会
52 Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) 大马人民之声
53 Tamil Foundation (TF) 淡米尔基金会
53 Tindak Malaysia (TM) 马来西亚行动组织
55 United Chinese School Aumni Associations of Malaysia (UCSAAM) 马来西亚华校校友会联合会总会
56 United Chinese School Committees’ Assocation of Malaysia (Dong Zong) 马来西亚华校董事联合会总会(董总)
57 United Chinese School Teachers Association of Malaysia (UCSTAM) 马来西亚华校教师会总会(教总)
58 Women Development Organization of Malaysia Petaling Jaya 马来西亚妇女发展组织,八打灵区
59 Women’s Centre for Change, Penang (WCC) 槟城妇女改革中心

0 comments:

通告 Notification

安华接受CCTV独家专访 

点击下图,观赏视频




工委会议决:将徐袖珉除名

人民之友工委会2020年9月27日常月会议针对徐袖珉(英文名: See Siew Min)半年多以来胡闹的问题,议决如下:

鉴于徐袖珉长期以来顽固推行她的“颜色革命”理念和“舔美仇华”思想,蓄意扰乱人民之友一贯以来的“反对霸权主义,反对种族主义”政治立场,阴谋分化甚至瓦解人民之友推动真正民主改革的思想阵地,人民之友工委会经过长时间的考察和验证,在2020年9月27日会议议决;为了明确人民之友创立以来的政治立场以及贯彻人民之友现阶段以及今后的政治主张,必须将徐袖珉从工委会名单上除名,并在人民之友部落格发出通告,以绝后患。

2020年9月27日发布



[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
舔美精神患者的状态

年轻一辈人民之友有感而作


注:这“漫画新解”是反映一名自诩“智慧高人一等”而且“精于民主理论”的老姐又再突发奇想地运用她所学会的一丁点“颜色革命”理论和伎俩来征服人民之友队伍里的学弟学妹们的心理状态——她在10多年前曾在队伍里因时时表现自己是超群精英,事事都要别人服从她的意愿而人人“惊而远之”,她因此而被挤出队伍近10年之久。

她在三年前被一名年长工委推介,重新加入人民之友队伍。可是,就在今年年初她又再故态复萌,尤其是在3月以来,不断利用部落格的贴文,任意扭曲而胡说八道。起初,还以“不同意见者”的姿态出现,以博取一些不明就里的队友对她的同情和支持,后来,她发现了她的欺骗伎俩无法得逞之后,索性撤下了假面具,对人民之友一贯的“反对霸权主义、反对种族主义”的政治立场,发出歇斯底里的叫嚣,而暴露她设想人民之友“改旗易帜”的真面目!

尤其是在新冠病毒疫情(COVID-19)课题上,她公然猖狂跟人民之友的政治立场对着干,指责人民之友服务于中国文宣或大中华,是 “中国海外统治部”、“中华小红卫兵”等等等等。她甚至通过强硬粗暴手段擅自把我们的WhatsApp群组名称“Sahabat Rakyat Malaysia”改为“吐槽美国样衰俱乐部”这样的无耻行动也做得出来。她的这种种露骨的表现足以说明了她是一名赤裸裸的“反中仇华”份子。

其实,在我们年轻队友看来,这名嘲讽我们“浪费了20年青春”[人民之友成立至今近20年(2001-9-9迄今)]并想要“拯救我们年轻工委”的这位“徐大姐”,她的思想依然停留在20年前的上个世纪。她初始或许是不自觉接受了“西方民主”和“颜色革命”思想的培养,而如今却是自觉地为维护美国的全球霸权统治而与反对美国霸权支配全球的中国人民和全世界各国(包括马来西亚)人民为敌。她是那么狂妄自大,却是多么幼稚可笑啊!

她所说的“你们浪费了20年青春”正好送回给她和她的跟班,让他们把她的这句话吞到自己的肚子里去!


[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"公知"及其跟班的精神面貌

注:这“漫画新解”是与<人民之友>4月24日转贴的美国政客叫嚣“围剿中国”煽动颠覆各国民间和组织 >(原标题为<当心!爱国队伍里混进了这些奸细……>)这篇文章有关联的。这篇文章作者沈逸所说的“已被欧美政治认同洗脑的‘精神欧美人’”正是马来西亚“公知”及其跟班的精神面貌的另一种写照!




[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"舔美"狗狗的角色

编辑 / 来源:人民之友 / 网络图库

注:这“漫画新解”是与《察网》4月22日刊林爱玥专栏文章<公知与鲁迅之间 隔着整整一个中国 >这篇文章有关联的,这是由于这篇文章所述说的中国公知,很明显是跟这组漫画所描绘的马来西亚的“舔美”狗狗,有着孪生兄弟姐妹的亲密关系。

欲知其中详情,敬请点击、阅读上述文章内容,再理解、品味以下漫画的含义。这篇文章和漫画贴出后,引起激烈反响,有人竟然对号入座,暴跳如雷且发出恐吓,众多读者纷纷叫好且鼓励加油。编辑部特此接受一名网友建议:在显著的布告栏内贴出,方便网友搜索、浏览,以扩大宣传教育效果。谢谢关注!谢谢鼓励!












Malaysia Time (GMT+8)

面书分享 FB SHARE