Thursday 3 May 2012

北上吉隆坡,参与428大集会(组图【上】)/ Penyertaan Perhimpunan 428 Di KL (Koleksi Gambar [Bahagian 1/2])

北上吉隆坡,参与428大集会 / 

Penyertaan Himpunan 428 Di KL


(组图【上】 / Koleksi Gambar [Bahagian 1 / 2])

1我们是一群响应428 大集会号召,乘坐由柔佛州净选盟2.0联委会组织的从新山士古来出发、前往吉隆坡的其中一辆巴士的参与者,在当天8时许抵达武吉加里体育馆前,就意气风发地站在路旁行人走道上,张开一条写着“人民拒绝‘肮脏选举+贪腐官僚’”横幅,展示我们以及所有参与者当天行动的重要意义。之后,乘坐轻快铁到吉隆坡市中心。


[1] Kami adalah sekumpulan peserta Himpunan 428 BERSIH 3.0 dan HIJAU 3.0 yang datang ke KL dengan menaiki salah sebuah bus Johor BERSIH berhenti di Bukit Jalil lebih kurang pukul 8 pagi dan mengambil gambar sambil menayangkan banner dwi-bahasa dengan tulisan “Rakyat Tolak Pilihan Raya Kotor + Birokrat Korup” sebelum meneruskan jelajah ke pusat Bandar KL dengan menaiki LRT.


2早上9时左右,当我们抵达苏丹街时,就见到苏丹街以及附近街道已经布满了准备参与428黄绿静坐抗议的人群。这些来自四方八面的人群,大多数都为了及早赶到这里来,而没有用过早餐。因此,这里所有经营饮食生意的店铺和摊位,都门庭若市、座无虚席,领取食物和饮料还需要排队呢!上图是在“唐城”门外所见一景,店里座位挤满了顾客,许多人甚至站着用餐。


[2] Kami sampai di Jalan Sultan lebih kurang pukul 9 pagi. Kelihatan peserta HIMPUNAN 428 telah membanjiri Jalan Sultan dan jalan-jalan sekitarnya. Kedai dan gerai makanan di sini dipenuhi oleh pelanggan yang datang dari seluruh pelusuk negara. Pelanggan terpaksa beratur untuk mendapat makanan dan minuman. Gambar di atas menunjukkan keadaan sebuah kedai makanan masakan Cina (Tang City)yang sesak dengan pelanggan dimana ada yang terpaksa makan sambil berdiri.



3用完早餐之后,我们就首先把柔佛州人民之友工委会准备、分别用巫华语文写着“肮脏选举产生贪腐官僚”、“贪腐官僚带来环境公害”内容的四张宣传条幅,在街道上展示出来。标语内容集中表达了各族人民对“下届大选”(肮脏选举)和“环境公害”(莱纳斯厂)的感受和心声,受到热情赞赏。


[3] Selepas bersarapan, kami menaikan banner dwibahasa yang disediakan oleh Friend Of Suaram(FOS) Johor di tepi jalan. Banner “Pilihan Raya Kotor Hasilkan Birokrat Korup” dan “Birokrat Korup membawa malapetaka Persekitaran” ini mendapat sambutan hangat orang ramai kerana menonjolkan suara hati rakyat semua kaum terhadap pilihanraya (kotor  akan datang dan bencana persekitaran (Lynas).



4当我们移动到苏丹街交叉路口,把四张标语条幅排好之后,人群之中有人情不自禁地高喊RAKYATRAKYATHIDUP  RAKYAT!”BERSIHBERSIHHIDUP  BERSIH!”的响亮口号,引来了更多人驻足围观,许多人拿起相机,拍下这个可贵的镜头。


[4] Apabila kami bergerak ke persimpangan Jalan Sultan dengan banner-banner ini, terdapat orang awam yang melaungan slogan “RAKYAT, RAKYAT, HIDUP RAKYAT!” dan “BERSIH, BERSIH, HIDUP BERSIH!” dengan lantang. Ramai orang tertarik dan berhenti untuk mengambil gambar banner-banner kami.



5上述的四张小型标语条幅在苏丹街交叉口展示的同时,另一条内容为LYNAS 滚蛋!贪腐官僚滚蛋!”华巫双语长型横幅,也在苏丹街的另一端,由3名队员分别手持长约7尺的木杆将它撑起来,这样一来,更为突出。远处的人群都可以清楚看到标语内容,许多人纷纷在横幅前拍照留念。


[5] Semasa 4 banner kecil dwibahasa ini dinaikkan di persimpangan Jalan Sultan, satu lagi banner besar dwibahasa yang berbunyi “LYNAS / BIROKRAT KORUP BERAMBUS!” dinaikkan juga di Jalan Sultan oleh 3 peserta pasukan kami dengan tiang kayu 7kaki, supaya orang ramai dari jauh boleh Nampak tulisan banner dengan jelas. Ramai orang yang mengambil gambar di depan banner ini.



6一群拿着Stop  Lynas  Save  Malaysia” 横幅的集会支持者在LYNAS 滚蛋!贪腐官僚滚蛋!”双语横幅前留影。本工委会的横幅标语,不仅表达了人民要LYNAS滚出去的强烈愿望,而且道出了贪腐官僚就是带来LYNAS等环境公害的罪魁祸首,人民也要贪腐官僚滚下台。


[6] Sekumpulan penyokong perhimpunan yang memegang banner “Stop Lynas Save Malaysia” mengambil gambar di hadapan banner dwibahasa “LYNAS / BIROKRAT KORUP BERAMBUS!”. Banner JK FOS Johor ini bukan sahaja menunjukkan hasrat Rakyat menuntut Lynas keluar dari Malaysia, juga menerangkan birokrat korup adalah punca utama malapetaka alam (seperti Lynas dan lain-lain) yang dihadapi, maka rakyat juga mahu birokrat korup ini ditumbangkan.



7准备参与428黄绿集会者,纷纷以创意的方式来表达对集会的支持,本图正中所示,一名把黄色底裤穿在(裤子)外面、打扮成黄绿超人的青年,一路举起拳头,高喊口号,情绪高昂地向着标语条幅所在的方向走来,吸引了不少人的注意和对他拍照。


[7] Peserta Himpunan Bersih dan Hijau 428 menunjukkan sokongan mereka dengan pelbagai cara yang kreatif. Gambar ini menunjukkan salah seorang penyokong yang berpakaian Superman hijau kuning  sedang berjalan menujuke arah Banner kami sambil melaungkan slogan dan mengangkat buku lima. Ramai yang tertarik untuk mengambil gambar dia. 



8一群艺术工作者,在本工委会的“人民拒绝‘肮脏选举 + 贪腐官僚”双语横幅前表演“仆街”,寓意国阵政府,厄运当头,必将倒台。“仆街”是粗口粤语,意思是去死吧!这个街头表演传达了人民对国阵政府极度不满与厌恶,并盼望贪腐政权早去早好的讯息。


[8] Sekempulan artis mempersembahkan seni tindakan “Lingkup” di hadapan banner “RAKYAT TOLAK PILIHAN RAYA KOTOR & BIROKRAT KORUP” yang membawa maksud kerajaan Barisan Nasional tumbang. Persembahan seni tindakan ini menyampaikan perasaan amat tidak puas hati dan benci rakyat terhadap BN, dan membawa mesej bahawa rakyat berharap rejim korup dan rasuah ini tumbang secepat mungkin.



9表演“扑街”的艺术工作者,在本会展示的标语条幅前面的街道上,先后完成了两次“仆街”表演之后,还坐在表演现场的行人道边沿, 各自手持分开印有BERSIH六个字母的纸制卡片,好像是意犹未尽,还想再来另一次“仆街”表演。


[9] Selepas 2 kali persembahan “Lingkup”, artis yang mempersembahkan seni tindakan ini duduk di tepi jalan dengan kad yang ditulis dengan Huruf ‘BERSIH’. Nampaknya mereka tidak cukup dengan 2 kali persembahan, kemungkinan akan ada persembahan kali ke-3.



10一群来自柔佛边佳兰的居民和代表,也来参与428黄绿大集会。他们高举“停止工程,挽救边佳兰”的标语条幅,反对政府强行推动石油天然气工程建设带给当地居民和自然环境的影响和破坏。他们还表达“我的甘榜,由我做主”的愿望与要求。


[10] Sekumpulan wakil dan penduduk dari Pengerang, Johor juga turut menyertai Himpunan 428 BERSIH dan HIJAU. Mereka menaikan banner dengan slogan “Hentikan Projek, Selamatkan Pengerang” untuk membantah tindakan kerajaan menggerakkan Projek pembangunan Petrol dan Gas asli yang membawa impak buruk dan kerosakan kepada pendudukan tempatan dan alam semulajadi secara paksa. Meraka juga mengemukakan hasrat dan tuntutan “Kampungku, Suaraku”.



11中午12时,集聚在苏丹街的428黄绿大集会支持者,开始往独立广场方向移动。本工委会的另一条内容为“LYNAS滚蛋!贪腐官僚滚蛋!”的华巫双语大型横幅,也随着游行队伍前进而移动。


[11] Pukul 12 tengahari, penyokong himpunan BERSIH dan HIJAU 428 yang berkumpul di Jln Sultan mula bergerak kearah Dataran Merdeka. Satu lagi banner JK FOS Johor yang ditulis dengan “LYNAS / BIROKRAT KORUP BERAMBUS!” dalam Bahasa Mandarin dan Melayu juga mengikut dalam  pergerakan pasukan berarak.



12除了苏丹街,其余5个集合地点的集会者,纷纷往独立广场方向走去,整个过程是和平有序的。参与集会者来自不同族群、不同背景、不分性别,但大家都有一个共同的愿望,那就是要求干净与公正的选举及要求LYNAS滚出马来西亚。


[12] Selain daripada Jln Sultan, peserta perhimpunan daripada 5 poin pertemuan masing-masing menuju ke arah Dataran Merdeka. Walaupun para peserta datang daripada bangsa, latar belakang, jantina yang berbeza, semua yang hadir mempunyai satu harapan yang sama, iaitu menuntut pilihan raya yang bersih dan adil serta menuntut Lynas keluar dari Malaysia.



13集聚在敦霹雳路的群众,越来越多。有人举起黄色愤怒鸟气球、有人举起各式国旗、有人手持黄色花朵等等,我们高举“人民拒绝‘肮脏选举 + 贪腐官僚’”双语横幅,传达人民要求选举改革与要求LYNAS滚蛋的强烈愿望。


[13] Orang ramai yang berkumpul di Jln Tun Perak semakin ramai. Ada peserta yang mengangkat belon ‘angry bird’ kuning, ada yang melayangkan pelbagai jenis bendera, ada pula yang memegang bunga kuning dan lain-lain. Kami pula menaikan banner dwi-bahasa “Rakyat Menolak Pilihan Raya Kotor & Birokrat Korup” untuk memluahkan tuntutan rakyat meminta reformasi pilihan raya dan ‘Lynas, Berambus’.



14当队伍无法继续前进的时候,参与428黄绿大集会者,就听从纠察队(unit amal)的指挥,静坐在马路上,等候下一个继续前进的指示。


[14] Apabila pasukan perarakan sudah tidak boleh ke depan, para peserta Himpunan 428 mengikut arahan pasukan kawalan keselamatan(unit amal) dan duduk dengan teratur di atas jalan raya, sambil menunggu arah maju yang seterusnya.



15身穿红衣者是这次大集会的纠察队(unit amal),约有数千人之多。他们是协助净选盟2.0指导委员会执行指示、维持秩序、保护安全的行动部队。遇到警方镇压时,他们站在最前线,保护其他人的安全;与会者遭遇危险时,他们会挺身救护。他们的表现受到与会者赞赏。


[15] Lebih kurang beberapa ribu ahli unit amal dalam pakaian merah bertugas sebagai pasukan kawalan keselamatan. Mereka merupakan pasukan pelaksana yang bertindak sebagai pelaksana arahan jawatankuasa pepandu BERSIH 2.0, mengawal keadaan dan menjaga keselamatan. Apabila berhadapan dengan penindasan polis, merekalah pasukan yang berada di barisan hadapan demi menjaga keselamatan peserta lain; Apabila peserta perhimpunan mengalami bahaya, merekalah akan menampilkan diri untuk melindungi para peserta. Tindakan mereka mendapat kepujian daripada semua peserta perhimpunan.



16428大集会,不只是净选盟3.0的大集会,也是绿色盛会2.0的大集会两个方面所发动和领导的大集会的出席者都在通往独立广场的道路上汇合起来,形成了声势更为浩大的静坐和游行队伍,非常振奋人心。这个时候,有人放起黄绿热气球助兴,似乎宣告黄绿大军成功结合。


[16] Himpunan 428 bukan setakat himpunan BERSIH 3.0, ia juga himpunan HIJAU 3.0. Penyokong kedua-dua pihak bertemu di jalan menghala ke Dataran Merdeka, dan bergabung menjadi pasukan perarakan dan duduk bantah yang besar dan hebat yang mengobarkan semangat. Ada penyokong yang menaikan belon berwarna kuning dan hijau, seolah-olah untuk mengumumkan dua pasukan telah Berjaya bertemu.



17独立广场四周已被警方封锁,通往独立广场的所有可以行走的大道,都挤满了人。几乎全部队伍静坐下来,等待纠察队的进一步指示。一切显得和平有序啊!



[17] Dataran Merdeka telah dikepung oleh Polis, semua jalan yang menghala ke Dataran Merdeka dibanjiri peserta himpunan. Hampiri semua peserta duduk dengan teratur dan menunggu dan menunggu arahan selanjutnya daripada pasukan kawalan keselamatan(unit amal). Segala begitu aman dan teratur!


18下午230分,来自各方的428集会支持者,占满敦霹雳路,本工委会的“人民拒绝‘肮脏选举 + 贪腐官僚’”双语横幅在万头攒动的人海中,显得格外突出,取得极大宣传效果。


[18] Pukul 2.30 petang, Jln Tun Perak dibanjiri oleh penyokong himpunan 428. Banner dwi bahasa JK FOS Johor “Rakyat Tolak Pilihan Raya Kotor & Birokrat Korup” amat menonjol dalam puluhan ribu penyerta himpunan, menghasilkan kesan propaganda yang amat besar.



以上照片是说明我们跟随的从苏丹街出发的队伍的经历。在净选盟2.0联合主席爱碧嘉宣布和平解散之后,就出现了一些混乱状况。我们将收集一些在混乱状况下的照片,容后贴出。


Koleksi gambar di atas menerangkan pengalaman kami bergerak bersama pasukan perarakan dari Jln Sultan. Selepas Pengerusi Bersama BERSIH 2.0 mengumumkan bersurai secara aman, keadaan menjadi kecoh. Kami akan mengumpulkan koleksi gambar keadaan kecoh dan muat naik ke blog ini kemudian. 




北上吉隆坡,参与428大集会(组图【下】)/ Penyertaan Perhimpunan 428 Di KL (Koleksi Gambar [Bahagian 2/2])

0 comments:

通告 Notification

安华接受CCTV独家专访 

点击下图,观赏视频




工委会议决:将徐袖珉除名

人民之友工委会2020年9月27日常月会议针对徐袖珉(英文名: See Siew Min)半年多以来胡闹的问题,议决如下:

鉴于徐袖珉长期以来顽固推行她的“颜色革命”理念和“舔美仇华”思想,蓄意扰乱人民之友一贯以来的“反对霸权主义,反对种族主义”政治立场,阴谋分化甚至瓦解人民之友推动真正民主改革的思想阵地,人民之友工委会经过长时间的考察和验证,在2020年9月27日会议议决;为了明确人民之友创立以来的政治立场以及贯彻人民之友现阶段以及今后的政治主张,必须将徐袖珉从工委会名单上除名,并在人民之友部落格发出通告,以绝后患。

2020年9月27日发布



[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
舔美精神患者的状态

年轻一辈人民之友有感而作


注:这“漫画新解”是反映一名自诩“智慧高人一等”而且“精于民主理论”的老姐又再突发奇想地运用她所学会的一丁点“颜色革命”理论和伎俩来征服人民之友队伍里的学弟学妹们的心理状态——她在10多年前曾在队伍里因时时表现自己是超群精英,事事都要别人服从她的意愿而人人“惊而远之”,她因此而被挤出队伍近10年之久。

她在三年前被一名年长工委推介,重新加入人民之友队伍。可是,就在今年年初她又再故态复萌,尤其是在3月以来,不断利用部落格的贴文,任意扭曲而胡说八道。起初,还以“不同意见者”的姿态出现,以博取一些不明就里的队友对她的同情和支持,后来,她发现了她的欺骗伎俩无法得逞之后,索性撤下了假面具,对人民之友一贯的“反对霸权主义、反对种族主义”的政治立场,发出歇斯底里的叫嚣,而暴露她设想人民之友“改旗易帜”的真面目!

尤其是在新冠病毒疫情(COVID-19)课题上,她公然猖狂跟人民之友的政治立场对着干,指责人民之友服务于中国文宣或大中华,是 “中国海外统治部”、“中华小红卫兵”等等等等。她甚至通过强硬粗暴手段擅自把我们的WhatsApp群组名称“Sahabat Rakyat Malaysia”改为“吐槽美国样衰俱乐部”这样的无耻行动也做得出来。她的这种种露骨的表现足以说明了她是一名赤裸裸的“反中仇华”份子。

其实,在我们年轻队友看来,这名嘲讽我们“浪费了20年青春”[人民之友成立至今近20年(2001-9-9迄今)]并想要“拯救我们年轻工委”的这位“徐大姐”,她的思想依然停留在20年前的上个世纪。她初始或许是不自觉接受了“西方民主”和“颜色革命”思想的培养,而如今却是自觉地为维护美国的全球霸权统治而与反对美国霸权支配全球的中国人民和全世界各国(包括马来西亚)人民为敌。她是那么狂妄自大,却是多么幼稚可笑啊!

她所说的“你们浪费了20年青春”正好送回给她和她的跟班,让他们把她的这句话吞到自己的肚子里去!


[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"公知"及其跟班的精神面貌

注:这“漫画新解”是与<人民之友>4月24日转贴的美国政客叫嚣“围剿中国”煽动颠覆各国民间和组织 >(原标题为<当心!爱国队伍里混进了这些奸细……>)这篇文章有关联的。这篇文章作者沈逸所说的“已被欧美政治认同洗脑的‘精神欧美人’”正是马来西亚“公知”及其跟班的精神面貌的另一种写照!




[ 漫画新解 ]
新冠病毒疫情下的马来西亚
"舔美"狗狗的角色

编辑 / 来源:人民之友 / 网络图库

注:这“漫画新解”是与《察网》4月22日刊林爱玥专栏文章<公知与鲁迅之间 隔着整整一个中国 >这篇文章有关联的,这是由于这篇文章所述说的中国公知,很明显是跟这组漫画所描绘的马来西亚的“舔美”狗狗,有着孪生兄弟姐妹的亲密关系。

欲知其中详情,敬请点击、阅读上述文章内容,再理解、品味以下漫画的含义。这篇文章和漫画贴出后,引起激烈反响,有人竟然对号入座,暴跳如雷且发出恐吓,众多读者纷纷叫好且鼓励加油。编辑部特此接受一名网友建议:在显著的布告栏内贴出,方便网友搜索、浏览,以扩大宣传教育效果。谢谢关注!谢谢鼓励!












Malaysia Time (GMT+8)

面书分享 FB SHARE